Banjul

11 januari 2020 - Serrekunda, Gambia

Vandaag is onze eerste volledige dag in Gambia. Sochtends worden we na een goede nacht wakker en zijn we met 2 min koude douche klaar voor de dag. Na een lekker ontbijt met brood, eieren, kaas en zoetigheid vertrekken we met de bus richting Banjul. Onderweg gaan we langs een batikfabriek, onafhankelijkheids boog, museum en verschillende markjes. Bij iedere stop staan er groepen kinderen ons voor snoep, artikelen en aandacht op te wachten. De eerste minuut leuk, daarna werd het minder gewenst. Bij de batikfabriek kregen we uitleg over hoe ze kleden met natuurlijke kleurstoffen verfen en met o.a. kaarsvet en naald en draad bewerken voor verschillende patronen. De batik verkoper heeft Jordy 18 Lamborghinis aangeboden voor een leven lang met mij, gelukkig wacht Jordy liever nog een hoger bod af.. De onafhankelijkheids boog geeft een mooi uitzicht over Banjul en ons het verhaal over de politieke onrust de afgelopen jaren. Ook het lokale museum geeft meer inzicht in de gewoontes, kleding en muziekinstrumenten van de lokale bevolking. De markten liggen vol met kleding, schoenen, fruit, groenten en vis en vlees vol vliegen. We hebben ons in kunnen houden en zijn met lege handen van de markt terug gekomen. Na een druk ochtend programma zijn we aan het strand wezen lunchen. Na de lunch hebben we over het strand een wandeling gemaakt, een van de locals trok daar een voor een zijn geiten de oceaan in om ze te wassen. Leuk om wat van het land te zien en de verhalen over de ontwikkeling van het land te horen.

Morgen vertrekken we vroeg met de ferry richting het noorden.

1. H Schoffelmeer:
    11 januari 2020
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Echt Afrika, een andere wereld, inclusief insecten, helemaal jouw ding. Voorzieningen zien er prima uit.
  2. Jeanne Davies:
    12 januari 2020
    Klinkt goed en idd, die 18 Lamborghini’s zijn véél te weinig voor één Ellen🤣 Have fun!