Bao Bolong wetland reserve

16 januari 2020 - Bao Bolong Wetland Reserve, Gambia

De volgende dag vertrekken we na een kopje koffie met super mooi uitzicht en het gezelschap van aapjes terug richting Gambia. Bij de grens hebben we de Senegalese Franken naar Dalasi omgewisseld. Later die ochtend bezoeken we een bakkerij waar we verse broodjes kopen voor de lange busreis van vandaag. Vanaf de bus stappen we over op een boot voor een boottocht van 2 uur richting ons primitieve kamp van die avond. Onderweg spelen we een potje take 5 en zo vliegt de tijd voorbij. Bij het kamp aangekomen worden we verwelkomt door super veel apen. Het kamp beschikt wel over koud stromend water maar gaan elektriciteit, daarom krijgen we kaarsen. In de kamer kleden we ons om voor het voetbal WK NL-GAMBIA. Met een nieuwe, net volgepompte voetbal gaan we de strijd tegemoet. Helaas komt de bal binnen een paar minuten te hard tegen een scherpe struik aan waarna die lek is, met de lekke bal spelen we een potje 2 tegen 2. Messi, de schipper van het kamp en Kebba spelen tegen Jordy en mijzelf. De wedstrijd eindigt in een 5-6 eindstand. Na het voetballen maken we ons onder een koude douche mét kaarslicht klaar voor het diner en een avond traditionele dans (stampen en trommelen). Na het dansen blijven we nog even kletsen met Messi en genieten we met een Zuid Afrikaans rood wijntje van de mooie en heldere sterrenhemel.

Sochtends worden we wakker na een onrustige nacht, het nachtleven van onze gevleugelde en vierpotige medebewoners op het kamp gaat gepaard met veel fluiten, gillen en rennen. Tijdens het ontbijt worden we vergezeld door de apen die door de medewerkers op afstand worden gehouden. Één moment van onoplettendheid zorgt ervoor dat er een aap een graai van m'n bord doet. De gejatte pancakeroll zit hij daarna triomfantelijke op 2m afstand op te smikkelen. Na het ontbijt vertrekken we met de boot richting Georgetown voor een stadswandeling. In de supermarkt kopen we in de supermarkt25kg rijst, suiker, zeep, koek, chips en mosquito repellent voor het gezin die we later op de dag bezoeken. Voor het bezoek aan de familie staat eerst nog een bezoek bij een lokale school en een boottocht door de mangroves op het programma. Bij de lokale school staan 300 kinderen van verschillende stammen op ons te wachten. Met ieder 5 enthousiaste kinderen per hand lopen we het schoolterrein over en worden we getrakteerd op zang van de kinderen. Op de school werken in totaal 5 mensen, 2 zijn er vandaag aanwezig. De kinderen laten ons de klaslokalen, groente tuin en waterput zien. Daarna gaan ze voetballen en horen wij het verhaal van de directeur aan over de voorzieningen. De directeur laat ook hun lege first aid box zien, onder surveillance van ~50 kinderen openen Tine en ik beide ons koffer om de first aid box met verbandmiddelen en pillen aan te vullen. Helaas voor de kinderen komen er geen ballen, boekjes en pennen uit onze koffers. Na het overweldigende bezoek aan de school rijden we door naar de boottocht door de mangrove. Tijdens de tocht zien we krokodillen, een varaan, mangrove bomen vol oesters en verschillende soorten vogels. De dag sluiten we af met een familie visit. We nemen onze, eerder op de dag, gekochte goederen mee. De goederen worden door het hoofd van de familie over de aanwezigen verdeeld terwijl wij de huisjes waar de Gambianen in leven bekijken. De huisjes zijn allemaal voorzien van een tweepersoonsbed met klamboe, een kleine tuin en een 'kapstok' (touw). Na de familie visit rijden we door naar ons laatste hotel en laatste avondmaal met de volledige groep. Jan, de Belg, trakteert ons op een avondje magie en we sluiten af met een dankwoord en fles vol Dalasi voor onze tourguide, Kebba, en driver, Shirin.

1. H Schoffelmeer:
    17 januari 2020
    Mooie verhalen! En gewonnen van Messi, top. Met 2 mensen een school voor 300 kinderen runnen dwingt respect af, hoe doen ze dat. Gaan de stammen vredelievend met elkaar om of krijg je de indruk dat er verschil wordt gemaakt ?
  2. Astrid:
    18 januari 2020
    Wat een indrukwekkende verhalen. Je kunt ook schrijfster worden. Alle verhalen zie ik voor mijn ogen gebeuren. Wat een totaal andere wereld. Prachtige vakantie !!!
  3. Ellen:
    19 januari 2020
    Leuke reacties allemaal! 😄 De stammen gaan hier goed met elkaar om, onderling trouwen (ook moslim met christen) is allemaal mogelijk. Daarnaast worden voor beide geloven alle feestdagen gezamenlijk gevierd.