Senegal

13 januari 2020 - Tambacounda, Senegal

Vandaag worden we na een goede nachtrust wakker op de camping van Georgetown. Na een mentale voorbereiding staan we klaar voor de koude douche. Helaas kan het complex slechts een beperkte hoeveelheid douchende mensen aan en zijn we genoodzaakt ons met het koude straaltje uit de wasbak op te frissen. Na een ontbijt met oliebollen (pancake rolls) gaan we onderweg naar Senegal. Onderweg halen we water op een lokale markt en maakt Jordy een groep jongens intens blij met een nieuwe voetbal en wat trucs. Senegal inkomen gaat helaas minder voorspoedig dan gehoopt, de douanier neemt rustig de tijd om alle mensen van de groep te spreken. Gelukkig mag iedereen van de douanier wel door en vervolgen we na een ruim uur onze trip. Onderweg vangen we de eerste indrukken van Senegal op. Senegal is een oude Franse kolonie en Gambia een Engelse kolonie, de landen en gebruiken lijken veel op elkaar. De mensen in Senegal kleden zich minder netjes aan en er lijkt veel meer armoede en afval aanwezig. Des te gekker voelt het om hier in Senegal in te checken bij ons luxte hotel tot nu toe. We hebben een schone, ruime kamer, zwembad en voor het eerst sinds ons vertrek uit Nederland een warme douche met flinke straal, genieten! Na het douchen zijn we met onze gids Kebba over de treinrails richting Mali gelopen en hebben de lokale dorpjes bekeken. Onderweg zijn we een bezienswaardigheid voor de locals en roepen kinderen 'toubab' naar ons. Een respectvolle aanduiding van locals voor rijke, blanke westerse mensen. Kebba geeft aan dat we hier in Senegal niet alleen op pad moeten gaan, in Gambia kan dat wel.

1. H Schoffelmeer:
    13 januari 2020
    Zo leuk om jullie verhalen te lezen, wat maken jullie in een paar dagen al veel mee.
  2. Jo:
    14 januari 2020
    Zo leuk om alles te lezen. Geniet ervan!