Georgetown

12 januari 2020 - Janjanbureh, Gambia

Vandaag vertrekken we vroeg met de ferry vanaf het zuiden van Banjul richting het noorden. De ferry is op z'n Afrikaans geregeld; er is geen reisschema en de boot wordt tot in de nok volgepropt met mensen, vrachtwagens, dieren, etc.. Na een ruim uur op de ferry komen we aan in het noorden en rijden we door naar fort Bullen, een fort gebouwd om slaven te beschermen en de schepen die de slaven kwamen halen met kanonnen aan te vallen. De strijd op het land was niet eerlijk, opstandige Afrikanen beschikten over speren en bogen waar de buitenlanders met geweren aankwamen. In 350 jaar tijd zijn er ruim 750.000 onder de meest verschrikkelijke omstandigheden vervoerd. Overal waar we langs gaan staan er mensen breed lachend naar ons te zwaaien en komen er kinderen op ons af rennen voor snoep, aandacht en geld. Onze buschauffeur wil niet dat de kinderen achter de bus aan rennen en gooit er een aantal keer een noodstop in waarna kinderen tegen de bus aan knallen, harde opvoeding hoort er hier blijkbaar bij.. Na het bezoek aan het fort zijn we doorgereden naar de lunch locatie waar ze onze komst niet hadden voorbereid, stukje Afrikaanse miscommunicatie. Maar niets aan de hand; lunch kan met 2 uur -Afrikaanse tijd- geregeld worden. Aan onze reisleider, Kebba, stellen we voor te helpen in de keuken waar geschokt op gereageerd wordt. Binnen 5 min staan alle vrouwen druk te snijden en kokkerellen in de kleine keuken. Wij werden onderdeel van hún trip en fotoboek, zo een overval in de keuken hebben de Gambianen nog nooit meegemaakt. Na de voorbereidingen in de keuken zijn we de locale markt op geweest waarna we terug gingen om, om half 4, van onze 'lunch' te genieten. Na de lunch rijden we door naar de stone circles van Wassu, een stuk UNESCO erfgoed dat met de stone hedge in Engeland vergeleken wordt. Bij Wassu zien we verschillende circles welke naar alle waarschijnlijkheid voor rituelen omtrent begravingen geplaatst zijn. Na de stone circles vertrekken we richting de volgende ferry welke ons naar het eiland waar Georgetown op gevestigd is vervoert. Inmiddels is het, dankzij de verlate lunch, al donker geworden. In Georgetown slapen we in een van de primitieve campings, de kamer valt ons reuze mee. Bedden bestaan uit betonnen blokken met een matras erop en de badkamer bestaat uit een toilet, wastafel en douche waar je alleen onder kunt staan als je met een been in het toilet hangt. Beetje flexibiliteit wordt van ons verlangt.. Savonds eten we bij de camping en genieten we daarna van locale dans en muziek (zang, trommels), aan het einde van de avond dansen we zelf nog even mee.

Wij zijn in de droge tijd in Gambia aanwezig, tijdens deze 9 maanden groeit er weinig tot niets op het land voor de boeren. Hierdoor mag het vee vrij loslopen en komen we de koeien en geiten met de bus op de weg veel tegen. In de 3 natte maanden wordt het vee bij de boer gehouden omdat ze anders alle bezaaide velden leeg eten. De Gambianen zijn allemaal heel kleurrijk gekleed en wonen samen met de hele familie op 'compounds' dit zijn door stenen muren of riet afgesloten stukken grond met ronde kleihuisjes met rieten daken (sommige hebben de luxere versie met golfplaten daken). Vrouwen drijven overdag handel en kopen, beperkt ivm ontbreken van een koelkast, eten voor die dag voor de hele familie. Mannen werken voornamelijk in het toerisme.