Wassadou camp

14 januari 2020 - Nationaal Park Niokolo-Koba, Senegal

Vanochtend vertrekken we vanuit Tambacounda richting het Wassadou camp. Zoals iedere keer bij vertrek worden onze koffers door locals naar de bus gedragen en trekt Shirin deze het dak van de bus op. Onderweg doen we een Senegalese markt aan. De hele dag zitten vrouwen in de volle hitte vis klaar te maken en komen er paarden en ezel wagens aan om de gekochte goederen te vervoeren. De markt doet rommeliger, drukker, viezer en armoediger aan dan de markten in Gambia. Ook wordt er meer en agressiever gebedeld door kinderen. Wat opvalt in zowel Senegal als Gambia is dat er heel weinig prullenbakken aanwezig zijn. Alleen in de hotelkamers hebben we de mogelijkheid om ons afval weg te kunnen gooien. In Gambia zijn plastic zakken verboden en is het heel schoon op de straten terwijl in Senegal er extreem veel afval op straat ligt. Na de markt rijden we door naar het afgelegen Wassadou camp in the middle of nowhere in Niololokoba, het National Park in Senegal. Onderweg maken groepsgenoten vanuit de bus foto's van een mooi compound helaas staan ze 10m later nog met de camera's voor het raam als we een politie controle post passeren waar geen foto's van gemaakt mogen worden. De politie is not amused en willen alle telefoons controleren op foto's. Kebba en onze buschauffeur Shirin moeten flink ruzie maken om verder te mogen rijden, gelukkig had geen van ons de politiemannen gefotografeerd. Kebba geeft later aan dat als we daadwerkelijk foto's van de politie gemaakt hadden we uren lang mee hadden gemoeten naar het politie bureau en daar flink hadden moeten lappen. Het Wassadou camp is primitief maar super mooi; de apen, vogels en slangen vergezellen ons. Het wordt dan ook aangeraden om alle spullen in koffers te houden en deuren goed te sluiten zodat de apen er niet met eten en waardevolle spullen er vandoor kunnen gaan. We slapen in ronde huisjes met een rietendak onder een klamboe en we hebben een kleine badkamer met koud water. Middels een generator word de stroom voor het park opgewekt, deze generator werkt een aantal keer per dag een paar uur. De rest van de dag is er geen stroom aanwezig. Het park heeft een machtig mooi overzicht over de Gambia rivier waar we later die middag een boottocht over doen. Tijdens de boottocht zien we verschillende grote en kleurrijke vogels, krokodillen, apen, slangen en nijlpaarden. Smiddags zijn we een stuk door de bush bush gaan wandelen en heeft onze gids Kebba ons uitleg gegeven over het gebruik van de natuur door de locale bevolking. Zodra het stil is hoor je op het huisje heen alle dieren vechten, fluiten, roepen, vliegen,.. Heel bijzonder en gaaf om mee te mogen maken. Savonds eten we gezamenlijk en doet onze belg, Jan, een truc met het verwijderen van de kurk uit een wijnfles zonder de fles en kurk te beschadigen. De rest van de avond studeert iedereen om de truc zelf ook te kunnen.

De tweede dag bij het Wassadou camp staan we om 5 uur op voor de safari. De generatoren werken nog niet dus zonder stromend water maken we ons met zaklampen en op tast klaar voor de dag. Na een ontbijt vertrekken we richting het Niololokoba national park voor de safari. Sochtends vroeg worden we meteen verwend met een grote groep apen waaronder o.a. bavianen, verschillende soorten antilopen, vogels waaronder o.a. een marab, wrattenzwijnen, wilde hond, ??. In het park steken we de rivier met een hangbrug. De hangbrug is niet heel stevig en we krijgen van te voren de waarschuwing dat er krokodillen in de rivier zwemmen. Een beetje spanning mag best ;). Na de hangbrug rijden we door naar de lunch locatie waar een primitieve 'fitness' gebouwd is. Op de terugweg worden we ondergesneeuwd door bladeren die van de bomen af vallen waar we langs rijden en doen we nog twee stops bij uitkijk punten over moeras. Helaas hebben de luipaard en leeuw zich niet laten zien maar het was een gave safari om mee te maken. Op de terugweg zitten we vol met het opgewaaide zand. Lange haren staan stijf overeind en de smoelenpoetsers komen donder bruin van ons gezicht af. Onderweg doen we nog een markt aan waar ze met goederen handelen ipv geld. Hier worden schapen voor zakken rijst en couscous geruild en andersom. Zelf kopen we op de markt extra groenten voor het diner die avond. Terug bij het kamp doen we nog een kaartspel en na het eten is er lokaal entertainment geregeld. Mannen en vrouwen van de lokale bevolking trakteren ons op een avondje dans (voornamelijk springen en stampen) en trommels. Ook zijn er twee lokale mannen vol met bladeren en boomstam gekleed. Deze dansen heel wild en lijken een soort 'strijd' te voeren met de trommelaars. Indrukwekkend op de zien. Aan het einde dansen we zelf ook nog even mee. Kebba is heel zorgzaam voor ons, vervelende bedelaars stuurt hij resoluut weg, onderhandelingen helpt hij in mee en als er in een hotel een laken te weinig is zit hij er meteen bovenop, super fijn.