Halverwege!

25 maart 2017

Ik ben inmiddels bijna een maand van huis. Afgelopen maand heb ik zoveel mogen zien en zoveel leuke mensen mogen ontmoeten in Australië, echt fantastisch! Het alleen reizen is mij enorm meegevallen. Op Schiphol had ik grote twijfels en een drang om meteen na de douane om te draaien en terug te gaan naar m'n veilige leventje in Almere. Met al m'n lieve familie, vrienden, collega's.. Richting m'n vertrek is iedereen zo lief geweest en ik heb echt zoveel mensen om me heen gehad welke met mij mee hebben geleefd naar het vertrek. Dat heb ik echt enorm gewaardeerd! Die lieve mensen en het veilige leventje in Almere hebben er wel voor gezorgd dat het afscheid, en het definitief op het vliegtuig stappen veel moeilijker was dan dat ik vooraf inschat had! Van Australië zelf had ik niet een enorm goed beeld toen ik deze kant op vertrok, ik wilde graag zo min mogelijk plannen en echt op de bonnefooi reizen. Doordat ik me weinig in Australië verdiept had viel het land me in eerste instantie een beetje tegen. Ik had echt verwacht had dat het heel anders zou zijn dan alle andere landen welke ik reeds heb mogen zien. Misschien was dat ook wel een beetje naïef om te denken. Ik miste dat unieke gevoel wat ik van Australië had voorgesteld. Nu ik verder naar het noorden reis past wat ik beleef en zie meer bij mijn beeld, mooie rotspartijen en surfende locals. De cultuur in Australië lijkt op veel punten op de cultuur in Engeland. Kinderen lopen hier door de weeks in schooluniformen en veel mensen die 18+ zijn zijn binge-drinkers. Het alcohol gebruik in Australië is echt extreem, 4L goon (wijn in zak) op een avond is voor veel mensen die ik ontmoet heb een standaard begin van een avondje uit. Door het alcoholgebruik hebben ze in grote steden hele strenge en duidelijke regelen mbt alcohol. Op straat mag je nergens drinken (ook niet op het strand) en in een club wordt je niet binnengelaten als de uitsmijter het vermoeden hebt dat je dronken bent. Naast het drinken zijn uitsmijters ook kritisch op de kleding welke je draagt, met teenslippers en 'fit wear' kom je echt niet binnen. Veel dames stappen hier in korte jurkjes en op hoge palen, mannen dragen meestal een overhemd. Ook binnen in de club mag je niet veel drinken, daar wordt je er zonder pardon uitgezet als je je te dronken of agressief gedraagt. Bijvoorbeeld het uit je hand laten vallen van een glas is al een reden om je de deur te wijzen. Daarnaast hebben ze hier ook 'lockout rules', na 00:30 mag je een club niet meer in. Als je voor 00:30 binnen bent dan mag je wel blijven feesten, maar zodra je naar buiten gaat om te roken of bijv. naar buiten wordt gezet kom je nergens meer binnen!
In Nederland had ik me vooral voorbereid op het alleen reizen en wat voor spullen ik in m'n backpack mee wilde sjouwen voor deze 2 maanden. Tot nu toe ben ik erg blij met mijn keuzes, ik heb bijna alles in m'n backpack al gebruikt en nog weinig gemist! Het alleen reizen is me ook enorm meegevallen. Vanaf het moment dat ik in Melbourne van het vliegtuig stapte voelde ik meteen een warme deken om me heen, iedereen wil je hier helpen en is oprecht geïnteresseerd in je. Zo fijn! Ook heb ik, vooral via een Dutchies groep op fb, met heel veel leuke mensen samen mogen reizen. Iedere reisgenootje voegt wat toe aan je reis en leer je van! Wel heb ik de afgelopen dagen dat ik iemand mis waarmee je een diepgaande relatie hebt. Iemand die je goed kent en gewoon relaxed mee kunt babbelen. Dit gemis is groter op dagen dat het hier minder mooi weer is en je dus de tijd hebt om na te denken, zo vervelend.. Dat nadenken! Haha. Gelukkig kan ik die dagen lekker Skypen met lieve mensen in Nederland! Tot nu toe heb ik vrij veel mazzel gehad met het weer. Op dagen dat ik wat ging bezichtigen was het vrijwel altijd mooi weer! Tot nu toe zijn er 1/2 dagen gehad waarbij het vrijwel de hele dag regende en voor de rest een paar dagen dat het even geregend heeft. Voor de rest heb ik bijna alleen maar zon gezien! Het weer van de komende weken is afhankelijk van de kracht en richting van de cycloon welke op ieder moment aan land kan komen bij Townsville (iets ten noorden van waar ik nu zit). De komende twee weken heb ik excursies gepland naar de mooiste plekken van Australië. 27-29/3 heb ik een excursie naar Fraser Island, 1-3/4 ga ik twee nachten overleven op een survival island a la expeditie Robinson en 7-9/4 ga ik zeilen naar de Whitsundays Islands. Die excursies zijn allemaal met groepen waarbij je een paar dagen met elkaar optrekt en dezelfde dingen ziet en doet, dus dan ben je lekker actief bezig met elkaar. Daar heb ik zo een zin in!

1. Jeanne Davies:
    25 maart 2017
    Als je straks weer thuisbent kan je dit toch mooi weer afstrepen van jouw Bucket list en ben je een prachtige ervaring rijker! Door jouw verhalen mogen wij een heel klein beetje met je meegenieten. Dikke kussss
  2. Brigitte:
    25 maart 2017
    Klinkt allemaal goed hoor wat gaat de tijd snel halverwege alweer geniet ervan voor je het weet zit je weer in Nederland ha ha
  3. Brenda:
    25 maart 2017
    een heel verhaal El. maar wat een avontuur en waar je je hele leven op kan terug kijken. leuk om je verhalen te lezen. geniet van de konende weken net zo veel als de afgelopen weken. dikke knuffel
  4. Astrid:
    25 maart 2017
    Wat een mooi avontuur ben jij aan het beleven zeg. Fantastisch!! En je bent pas op de helft ;-)
    Haal er alles uit wat erin zit en geniet met volle teugen.
    Door al je verhalen voelt het alsof we er toch een beetje bij zijn.
    Hele dikke knuffel van mij.
  5. Patrick:
    25 maart 2017
    Mooie avonturen en verhalen, El. Geniet ook van de tweede helft.
  6. Anjo Wolters:
    26 maart 2017
    lieve Ellen, wat een mooie verhalen allemaal, ik verheug mij nu al op alle verhalen als je terug bent. Wat vliegt de tijd , geniet van de 2e helft, knuffel van mjj,