Whitsundays

9 april 2017 - Whitsundayeiland, Australië

Vandaag was m'n eerste dag van de 3 daagse Whitsundays tour. 's ochtends heb ik m'n hostel in Airlie Beach verlaten richting de haven waar we moesten verzamelen voor de trip. De groep op de boot is super leuk! De crew bestaat uit Blake, Callan en Kevin. Onder de medepassagiers zijn veel Duitsers, Fransen, Engelsen, een Nederlandse jongen en een Zweeds meisje. Het Zweedse meisje, Emmy, reist ook alleen en heb ik de hele boottocht mee opgetrokken. Whitsundays zelf is een eilanden groep welke heel zwaar beschadigd zijn tijdens cycloon Debbie. Normaal beweegt een cycloon vrij 'snel' waardoor de impact op een plek na 15-30 minuten klaar is. Debbie bewoog super traag, om sommige plekken bleef ze 3 uur hangen. De impact is gigantisch, alle bladeren aan bomen, stranden en hele eilanden zijn verdwenen door de 270 km/h windstoten (vanaf 260 km/h is een cycloon type 5 (op een schaal tot en met 5)). Door de cycloon is onze reis heel anders dan normaal, ondanks alle tegenslagen probeert de crew ons de mooiste, overgebleven, plekjes te laten zien. Veel plekken en wandelingen zijn (nog) afgesloten en de zee is door de orkaan, wind en het grote verschil tussen een en vloed heel onrustig. Ook onder water is veel kapot gemaakt, de stranden liggen vol met rif. Het zicht tijdens snorkelen is bizar slecht. Bij onze tour zat ook een duik inbegrepen, deze gaat waarschijnlijk niet door omdat duiken nu door het zicht te onveilig is en je niets kan zien onder water. De eerste dag zijn we rond hook island blijven hangen waar we gesnorkeld hebben en uiteindelijk in een baai geslapen hebben. Door de cycloon is de zee nog steeds heel onrustig waardoor zeilen lastig gaat, we doen veel op de motor van de boot. 's avonds hebben we de eerste dag drankspelletjes aan boord gespeeld voordat we ons door het water in slaap lieten wiegen. De eerste dag was het af en aan regenachtig waardoor het vrij snel koud werd en de vibe op de boot niet optimaal was. De tweede dag werden we abrupt wakker door golven welke de kajuit binnen stroomden. Door de wind waren de golven enorm en iedereen, en alle bedden en spullen, waren in no time zeiknat! Later die dag zijn we naar het hoogtepunt van de reis gevaren: Whitehaven Beach. Via een wandeling zijn we eerst naar een uitkijk punt gewandeld waarna we een paar uur op Whitehaven Beach gezeten hebben. Ook hebben we gezwommen, door giftige beesten in 't water moeten we ten alle tijde een stingsuit (wetsuit) dragen als we het water in willen. Whitehaven Beach was heel mooi maar erg beschadigd door cycloon Debbie. 's middags zijn we verder gevaren richting South end beach waar we gewandeld en gechillt hebben. Gelukkig hadden we wel de hele dag zon vandaag, daar hebben we optimaal van genoten! 's avonds hebben we een toga party aan boord gedaan tot 02:00, echt heel gezellig! De derde dag hadden we niets meer op de planning staan, alle stranden en mooie plekjes waar de cruise normaal heen gaat zijn verdwenen. We hebben de hele dag op de boot gehangen, om de boot gezwommen en genoten van weer een dag vol zon! Rond een uur of 14:00 waren we weer terug in Airlie Beach waarna iedereen zich terug heeft getrokken in z'n hostel voor een heerlijke warme douche na 3 dagen 1 min koude douche per dag te hebben gehad. Later die avond hebben we een after-party gedaan bij restaurant the beaches. De after party is uiteindelijk wilder geworden dan verwacht. Na een aantal kroegen zijn we bij de shred bar geëindigd waar we tot laat in de nacht buiten onder de sterrenhemel gedanst en gedronken hebben. Al met al was het een leuke trip maar de magie van de Whitsundays is door cycloon Debbie nu wel even weg.. Ook is het jammer dat we nauwelijks hebben kunnen duiken en snorkelen hierdoor. Gelukkig waren de crew en medepassagiers super gezellig en hebben we er het beste van gemaakt :).
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Brigitte:
    9 april 2017
    Jammer van de cycloon en alle schade maar gelukkig heb je je toch vermaakt hopelijk hersteld de natuur zich weer goede reis