Fraser island

29 maart 2017 - Fraser Island, Australië

Vandaag zijn we vroeg, om 6:00, opgestaan voor onze eerste dag van de Fraser Island tour. Brett is onze tour guide de komende dagen, een stoere Australiër. Vanuit rainbow beach zijn we met 4 four wheel drive autos met 8 man per auto naar het eiland vertrokken. Tijdens de tour mogen we om en om zelf in de auto's rijden, het eerste gedeelte heb ik zelf gereden. Zo gaaf! Na een stuk scheuren over het strand bij rainbow beach zijn we in 10 min met de ferry naar Fraser Island gebracht. Fraser is eigenlijk de toeristen naam voor het eiland. De originele bewonders van het eiland noemen het eiland K'gari. Volgens de mythe van het eiland was K'gari een lucht spirit welke een deel van de aarde gemaakt had. Na het maken van de aarde vond ze het zo mooi dat ze wilde blijven, maar dat mocht niet in de vorm van een spirit. Uiteindelijk mocht ze blijven op aarde en is ze omgevormd tot het grootste zand eiland ter wereld met unieke vegetatie; Fraser. Fraser Island ligt volledig in de zoute oceaan maar het eiland zuivert het water zelf waardoor er alleen allerlei zoet waterbronnen aanwezig zijn waaruit je direct drinken kunt. Het water hier is echt super lekker, aan het vaste land zit het water uit de kraan vol met chloor enzo. De meeste zoet water stroompjes stromen niet geleidelijk maar met een ritme, de natives geloven dat dat de hartslag van N'kgari is. Na een heel gaaf stuk rijden op zacht strand zijn we bij Lake McKenzie gestopt, een machtig mooi meer met wit zand en super helder water. Hier hebben we een uur gezwommen en bal spellen met de groep gedaan. Na Lake McKenzie hebben we wraps geluncht en in een stuk regenwoud gewandeld, hier was een gigantische holle boom aanwezig waar de originele bewoners hun dierbare spullen (sjamaan spullen) in bewaarden. Na de lunch en wandeling zijn we doorgereden naar een aangespoeld schip van vroeger. Over het schip gaan veel verhalen de rondte, men denk dat de Japanners 'expres' wrak hebben geleden om hier aan land te komen. Helaas voor hen zijn ze op het eiland gestrand ipv het vaste land van Australië! Nadat het schip er een tijdje lag en aan het vergaan was hebben de Australiërs voor de WO met bommen getraind op het schip, het kleine stuk dat er nu over is, is een reminder van deze gebeurtenissen. Na het wrak zijn we richting onze camping vertrokken waar we de komende dagen slapen. 's avonds hebben we met de hele groep geBBQt op de camping en daarna hebben we geborreld en kaartspelletjes gespeeld. Erg geslaagde eerste dag! Na een korte nacht werden we om 6 uur met muziek gewekt om richting de champagne pools te vertrekken. Wederom mocht ik als eerste rijden, het is zo leuk om hier over het zachte zand te driften! Vandaag heb ik ook gemerkt hoe sterk je wordt van alleen reizen. Als er op onzekere momenten niemand is om terug te vallen sta je er alleen voor en blijk je (vaak) veel sterker en capabeler dan je had verwacht! Het rijden in een gigantische automatische four wheel drive auto, vol met vreemde mensen op vreemd terrein vond ik best heel spannend. Als ik mijn onzekerheden met iemand gedeeld had zou ik, afhankelijk van de reactie, misschien wel niet achter het stuur gestapt zijn. Maar nu ik het gedaan heb voel ik me heel comfortabel achter het stuur, veel mensen uit onze en andere auto's komen zelfs naar me toe om te zeggen dat ik zo fijn rij. Wie had dat ooit gedacht! Overwinning! De champagne pools zijn door de natives uitgehakt om vis te vangen, bij vloed stromen ze vol met water en vis en bij ep stroomt het water eruit en kon men de vis makkelijk vangen. Wij hebben lekker gezwommen in de champagne pools. Na de champagne pools bleek een van onze 4 auto's het helaas niet meer te doen, wachtend op de mechanic hebben we 'dog, dog, goose' gespeeld op het strand (Engelse mix van zakdoekje leggen en tikkertje). Toen het bleek dat de auto niet snel gemaakt kon worden zijn we naar Indian head gegaan, dit is het hoogste punt op de oostkust van Fraser. Indian head is de eerste plek waar de natives het grote schip van Thomas Cook aan zagen komen. Dit punt heeft z'n naam te danken aan Cook, vroeger werden natives Indians genoemd. Helaas is dit punt vrij luguber, bijna alle natives zijn hier vermoord. Vrouwen en kinderen op het strand en de mannen moesten van de 30/40m hoge cliff springen. Na de cliff zijn we naar Eli Creek gegaan waar we met tubes het natuurlijke zoetwater kanaal af konden varen. Uiteraard hebben we de Creek zo creatief mogelijk benut! Uiteindelijk gingen we op een grote band, met zeven mensen tegelijk als 'lotus bloem' (allemaal hangend naar achter in 't water) drijvend naar beneden. Helaas was het inmiddels gaan regenen onderweg naar de laatste bestemming van de tweede dag, tea tree lake. Dit is een meer met hagelwit zand, een bruine bodem en helder water met een helende en zuiverende werking. Hier hebben we met de hele groep in gezwommen waarna we terug zijn gereden naar het kamp voor de avond. 's avonds hebben we de hele avond kaartspelletjes (vooral kingze) gedaan, gedanst en muziek meegeschreeuwd. Ondanks de regen was het een super leuke dag! De derde dag heeft het de hele dag geregend. In onze bikini hebben we een ruim half uur door een regenwoud gewandeld richting Lake Wabby. Een meer welke ontstaan is door het verschuiven van zandduinen door de wind. In Lake wabby zwemmen van die vissen welke je dode huid opeten, dus we zijn lekker gepeeld! Na het badderen zijn we, zeiknat, terug gereden naar rainbow beach waar we de trip met een wrap-lunch geëindigd hebben. Ondanks de vele regen, danzij de cycloon in het noorden, hebben we super dagen gehad! Het eiland is echt prachtig en ik heb genoten van het crossen met de auto! Wauw, wauw, wauw :).